AKTUELLE

When the Music´s over

Skulpturer af Torben Harbo f. 1950 (DK)

3. februar til 20. april 2023

Med sin virtuose teknik og ekspertise inden for både musik og kunsthåndværk er Torben Harbo en sand og selvlært mester i sit felt. Han leverer enestående musikalske præstationer på sin violin, og han skaber unikke skulpturer af sten, metal eller træ.

Torbens værker vokser ud alle vegne på hans landsted på Djursland, hvor han har boet siden begyndelsen af 1970´erne. Han var med til at grundlægge bandet Djursland Spillemændene i 1972. Han forlod bandet efter fem år og forsatte sin karriere blandt andet med guitaristen Ivan Sand, som han stadig spiller med.

Ivan Sand beskriver Torben på denne måde ”Kunst er hele hans liv, om det er indenfor musikken, stenen, metallet eller træet, virker det som om værdsættelse af hans kunst er den største del af betalingen. Med en filosofi om, at "Hvis man har for meget succes, er der noget galt", stræber Torben Harbo efter at skabe kunst, der ikke kun går efter kommerciel succes, men frem for alt har dybde og ægthed”.

I udstillingen på GAIA Museum vises et bredt udsnit af Torbens kunstneriske virke – både nyt og gammelt. Motiverne er kvinder og mænd, musikere, fugle, masker, runer, keltiske mønstre, brudstykker af sangtitler og sentenser. En verden uden begyndelse og afslutning.

Udstillingens titel er inspireret af Doors nummeret ”When the Music´s over” fra 1967. Titlen er valgt, fordi Torben altid er i gang; når musikken stopper, fortsætter han med at hugge, snitte, skære og formgive de skulpturer, du kan opleve i udstillingen på GAIA Museum.

Særudstillingen vises på GAIA Museum fra lørdag den 4. februar til og med lørdag den 20. april 2024.

Der er fernisering lørdag den 3. februar 2024 kl. 13, hvor Ivan Sand og Torben Harbo spiller numre fra deres mangfoldige repertoire. Café GAIA Papaya byder på en forfriskning.